Jun.19

Windows Mobile 5 Development – Part I – Building

In de komende blog artikelen wil ik het een en ander kwijt over Windows Mobile 5 development. In dit artikel een quick start tutorial.

Onlangs heb ik mijzelf een PDA met Windows Mobile 5 aangeschaft. Een mooi moment om eens te gaan experimenteren met het .NET compact framework (het .NET framework dat gebruikt wordt op Pocket PC’s). Na het bouwen van een kilometerregistratie applicatie heb ik wat ervaring op dit gebied op gedaan en wat is nu leuker dan dat even met de wereld te delen.

Compact
Het .NET compact framework is uiteraard zoals de naam al zegt compacter dan zijn grote broer voor desktops en servers. Wat mij bijvoorbeeld opviel is dat GradientBrushes niet kunnen worden terug gevonden in het framework. De vraag is of dat is gedaan om het framework compact te houden of om performance technische redenen niet handig is. Een ding is zeker het compact framework is een stuk minder compleet als het ‘normale’ .NET framework. Overigens heb ik zelf niet ervaren dat dit een belemmering is voor het maken van mooie applicaties. Alles is er maar dan in iets afgeslankte vorm.

Wat heb je nodig?
Om deze tutorial te kunnen uitvoeren dien je te beschikken over Windows XP of Windows 2003 server met service pack 1 en daarnaast uiteraard Visual Studio 2005. Verder dien je ActiveSync 4.1 geinstalleerd te hebben (verzorgt synchronisatie tussen pocket pc en desktop).

Windows Mobile 5 SDK for Pocket PC
Aangezien Visual Studio 2005 (VS2005) standaard niet voorziet in het native ontwikkelen van Windows Mobile 5 applicaties dient de Windows Mobile 5 SDK for Pocket PC te worden geinstalleerd. Na installatie zijn er een aantal templates in VS2005 toegevoegd voor het bouwen van Windows Mobile 5 (WM5) applicaties.

Windows Mobile Developer Power Toys
Om het leven tijdens development wat aangenamer te maken raad ik aan de Windows Mobile Developer Power Toys te installeren. In dit pakketje zit een Remote Desktop-achtige oplossing waarmee het Pocket PC scherm kan worden bekeken op de development machine. Vergeet na installatie niet het C:Program FilesWindows Mobile Developer Power ToysActiveSync_Remote_Displayreadme.txt door te lezen. Eigenlijk ondersteunen de toys alleen Pocket PC’s tot versie 4 echter bij mij kreeg ik deze software ook aan de praat door gebruik te maken van de v4.0 spullen.

Aan de slag
wm5_1_pic1.jpg

  • Open Visual Studio 2005
  • Kies New > Project…
  • Kies in de tree Visual C# > Smart Device > Windows Mobile 5.0 Pocket PC.
  • Note: de projecten met “(1.0)” achter de naam zijn applicaties die worden gebaseerd op het Compact Framework 1.0 ipv 2.0

  • Kies “Device Application”.
  • Geef het project de naam “WM5Test”.
  • wm5_1_pic2.jpg
    Als alles goed gaat verschijnt bovenstaande form binnen VS2005.

  • We voegen een label toe met als text “Hello World!”.
  • Start de applicatie (F5).
  • wm5_1_pic3.jpg
    Bovenstaande scherm verschijnt. Het leuke is dat we hier kunnen kiezen of we een emulator willen gebruiken om te debuggen of een echte Pocket PC (PDA bijv.). Is je Pocket PC verbonden via ActiveSync dan kun je kiezen voor de bovenste optie. Overigens ga ik hier eerst met de emulator aan de slag.

    De Emulator
    De emulator is traag. Sta niet gek te kijken als je een minuut naar een zwart scherm aan het kijken bent voordat hij opstart. Op mijn PC heeft de emulator soms 280Mb geheugen in gebruik. Voor de rest is hij overigens best betrouwbaar. Tijdens debuggen wordt de emulator benaderd door VS2005 via DMA (Direct Memory Access als ik me niet vergis). Het is overigens mogelijk als je dat handig vind de ge-emuleerde WM5 te koppelen aan ActiveSync door in het menu Tools > Device Emulator Manager rechts te klikken op de actieve emulator en Cradle aan te klikken in het popup menu. Als het goed is komt er dan een connectie met ActiveSync tot stand.

    wm5_1_pic4.jpg
    De eerste keer compileren kan even duren omdat het .NET Compact Framework op de emulator wordt geinstalleerd. Daarna zal je zien dat de nieuwe applicatie netjes wordt gestart en “Hello World!” op het form van de applicatie wordt getoond.
    wm5_1_pic5.jpg
    Ben je klaar met debuggen, sluit de emulator dan niet af maar stop met de stop knop in VS2005 de applicatie. Verder is het aan te raden bij het afsluiten van de emulator de state op te slaan. Het Compact Framework blijft dan aanwezig op de emulator en hoeft de volgende keer niet opnieuw te worden geinstalleerd.

    OK, dit was het voor nu. Volgende keer wil ik het hebben over het maken van een setupbestand voor je Pocket PC en de installatie van het Compact Framework.

    Deel dit Verhaal:
    • facebook
    • twitter
    • gplus

    Over Ton Snoei

    Een enthousiaste ontwikkelaar in de allerbreedste zin van het woord.

    Het aansturen maar vooral coachen van mensen geeft me veel plezier en een leuke uitdaging. Ik houdt me graag bezig met het bouwen van software maar ook met alle anderen dingen die komen kijken bij het vak dat IT heet.

    Met als achtergrond ontwikkelaar heb ik veel ervaring met C# .NET en alles wat daarbij komt kijken. Deze kennis komt nog regelmatig goed van pas. Mijn liefde voor ontwikkeling van software is nooit verdwenen en heb mij daarom in het afgelopen jaar meer verdiept in Java, Android, iOS/iPhone/iPad (Monotouch/Xamarin), PHP en Unity 3D development. Ik noem dat altijd maar: "Lego-spelen voor grote mensen" ;-)

    Kortom van de grote lijnen naar projecten tot hands-on problem solven.

    Reacties(1)

    1. Trackback: Snoei’s .NET blog » Archief » Windows Mobile 5 Development Startup - Part II - Deploying

    Laat een reactie achter

    Comment